Hvilken mad skal han have ved 8 mdr.?

14. oktober 2007

Alder:
8 mdr.

Hvilken mad skal han have ved 8 mdr.?

Kære Helen,

Jeg har brug for lidt råd og vejledning ang. kost og amning. Jeg har en dreng på 8 måneder (er lige blevet), som er glad og veltilpas, og netop er begyndt at kravle.

Jeg er lidt i tvivl om hvor meget og hvilken mad han skal have i forhold til hans alder. En typisk dag for ham ser sådan ud:

Tidlig morgen: amning
morgen: grød med frugtmos
sover
formiddag 1: grød,samt en halv banan
formiddag 2: amning
sover
eftermiddag: rugbrød eller bondebrød med pålæg, leverpostej,advocado, flødeost osv., samt agurk,kiwi el.lign.
aftensmad: grøntsagsmos med kødboller i.
aften-ved putning som er ca kl 19 hver dag: amning
nat: amning

Han drikker vand ...

Annonce

... af kop til alle måltider. Han har en fin appetit, og min fornemmelse er at han selv siger til og fra i forhold til mad. Er ovenstående nok for et barn på 8 måneder? Og kan vi til byde ham andet det vi gør?

Hvordan er det med at tilbyde ham mælkeprodukter som a-38 og lign.? Vi laver alt maden med modermælkserstatning-hvornår kan vi skifte til at bruge sødmælk?

Han bliver ammet 3-4 gange på et døgn, det afhænger selvfølgelig af natten-nogen gange sover han igennem uden mælk,andre gange bliver han ammet to gange på en nat.
Er 3-4 gange passende for hans alder? og hvornår skal det trappes yderligere ned?

På forhånd tak for din hjælp,

Venlig hilsen fra mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren